فوتبال پرطرفدارترین ورزش دنیاست و بسیاری از مردم دنیا در رده‌های سنی مختلف، این ورزش مهیج را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. مهم ترین ابزار برای این ورزش مهیج، کفش است. به همین دلیل بازیکنان حرفه­ای برای تهیه کفش مناسب فوتبال، دقت بالایی را به خرج می دهند چون کفش ها بر روی عملکردشان بسیار تاثیر گذار است.

مهم نیست بازیکن حرفه‌ای هستید یا یک فوتبالیست تازه‌کار، کم سن و سال هستید یا بزرگ و باتجربه، به هرحال شما برای خرید یک جفت کفش فوتبال ایده‌آل به یک راهنمای خوب احتیاج دارید.

انواع کفش ‌های مناسب فوتبال را براساس ویژگی های مختلفی دسته بندی و استفاده می‌کنند. ویژگی‌هایی مانند جنس­رویه، وزن کفش، میزان سرعت، قدرت و کنترل، حالت و شکل کلی پاهای شما و در نهایت مقدار بودجه باید در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرند.

ما در این مطلب به شما در انتخاب کفش مناسب فوتبال کمک می کنیم.

کفش فوتبال از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

کفش فوتبال از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

انواع کفش های مناسب فوتبال دارای هفت قسمت مختلف است که شامل زیره، رویه، کفی، لایه میانی، پنجه، پاشنه و استوک می‎باشد که در ادامه به بررسی هر یک از این قسمت‎ها خواهیم پرداخت.

زیره کفش فوتبال

زیره‎ی کفش فوتبال از بخش‎های داخل، میانی و بیرونی تشکیل شده است که به طور مستقیم با زمین فوتبال در تماس هستند و معمولا با توجه به نوع زمین بازی انتخاب می‎شوند.

رویه کفش فوتبل

در ساخت رویه کفش فوتبال معمولا از چرم طبیعی و یا چرم مصنوعی استفاده می‎شود.

کفی کفش فوتبال

کفی کفش‎های فوتبال عموما از جنس «پد» هستند که برای راحتی کف پا و حمایت از قوزک پای بازیکنان تعبیه شده، که به دو صورت چسبیده و جدا شونده وجود دارد.

لایه میانی کفش فوتبال

این لایه در زیر کفی کفش نصب می‎شود و وظیفه‎ی آن حمایت از کف پاها در مقابل ضربه و فشارهای وارده حاصل از استارت‎های سریع بازیکنان را برعهده دارد.

پنجه کفش فوتبال

بخش جلوی رویه کفش فوتبال را پنجه می‏گویند که مهمترین بخش از کفش فوتبال می‎باشد زیرا بیشتر ضربات محکمی که بازیکنان به توپ وارد می‎کنند توسط این ناحیه وارد می‎شود.

پاشنه کفش فوتبال

بخش انتهایی کفش فوتبال، پاشنه نامیده می‏شود. این قسمت مانع از وارد آمدن فشار به پاشنه و کف پای بازیکنان می‎شود.

استوک میخ کفش فوتبال

در کف کفش‎های فوتبال میخ‎هایی تعبیه شده است که در تماس مستقیم با سطع زمین بازی هستند که در اغلب موارد مخروطی شکل هستند. این میخ‎ها استوک نامیده می‎شوند. استوک‎ها دارای سه نوع فلزی، لاستیکی و پلاستیکی هستند و جهت ایجاد اصطحکاک با سطح زمین بازی در زیر این کفش‎ها نصب شده‎اند تا بازیکنان به راحتی بتوانند استارت‎هایی سریع بزنند.

انتخاب کفش مناسب فوتبال بر اساس نوع زمین

انتخاب کفش مناسب فوتبال بر اساس نوع زمین

بر‌خلاف بسکتبال و سایر ورزش‌ها، فوتبال در درجه اول روی دو جنس سطح زمین بازی می‌شود. اولی چمن طبیعی است که در خاک کاشته شده است و دیگری چمن مصنوعی است که نوع تقلیدی از چمن طبیعی است و به صورت موکت روی زمین پهن می‌شود و کاملا زمین را می‌پوشاند. البته باید به این نکته توجه شود که زمین‌های چمن طبیعی خود نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع دیگری از زمین‌های فوتبال مانند فوتبال سالنی و خیابانی نیز وجود دارد.

با توجه به نوع زمینی که در آن بازی می کنید انتخاب نوع کفش نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع کفش های مناسب فوتبال را با توجه به نوع زمین بازی به شما معرفی کنیم.

چمن طبیعی

هیچ زمینی برای فوتبال بهتر و جذاب‌تر از زمین چمن طبیعی نیست. همانطور که همه‌ی ما مشاهده کردیم زمین چمن‌های طبیعی بسته به فصل و آب و هوای منطقه بسیار متفاوت هستند. زمین چمن های طبیعی را می توان به دو مدل اصلی تقسیم کرد:

)firmground( زمین سفت و سخت

  1. زمین سفت و سخت (Firm ground) 

زمین‌های سخت زمین‌هایی از جنس چمن طبیعی و کوتاه هستند. این زمین‌ها معمولا در شهرها و زمان‌هایی با آب و هوای خشک وجود دارند. کفش‌های مناسب این زمین‌ها دارای میخ‌ها (studs) یا تیغه‌هایی (blades) از جنس پلاستیک سخت هستند. برخلاف مدل‌های یکنواخت قدیمی‌تر که هر کفش دارای 6 میخ یکسان بود ، این کفش‌ها میخ‌های ترکیبی و با شکل و اندازه‌های متفاوت دارند. (معمولا تعداد میخ یا تیغه ها به 12 عدد نیز می‌رسد). شکل معمول این میخ‌ها در انگلیسی moulded نامیده می‌شود. ارتفاع کوتاه تر این مدل تیغه‌ها باعث می‌شود کف پای بازیکن با زمین ارتباط بیشتری داشته باشد و فشار کمتری به زانوها وارد شود.

زمین نرم

  1. زمین نرم (Soft ground)

این زمین‌ها سطحی مرطوب و یا حتی گلی با چمن‌های کوتاه و بلند دارند. در این نوع زمین ها بازیکن معمولا انرژی بیشتری صرف می­کند.

همچنین به کشش و توانایی بالایی برای بازی کردن‌های طولانی نیاز دارند. کفش ‌هایی که در این زمین‌ها استفاده می‌شوند معمولا همان مدل‌هایی که از گذشته متداول بودند می­باشد. یعنی کفش‌هایی با شش میخ مخروطی یا اصطلاحا کله قندی شکل (دو میخ در عقب و چهار میخ در جلوی کفش) که به کف کفش محکم چسبیده اند. دلیل کم‌تر بودن تعداد میخ یا تیغه‌ها در این مدل نسبت به بقیه مدل‌ها این است که پای بازیکن بدلیل زیاد بودن سطح تماس، به زمین گیر نکند و آسیب دیدگی صورت نگیرد. میخ ها در مدل‌های متداول تر قدیمی از جنس آلمینیوم و فلز‌های سبک بودند اما امروزه از مواد بسیار متنوع دیگری نیز ساخته می‌شوند.

چمن مصنوعی

با افزایش تعداد علاقه مندان به ورزش فوتبال و احداث بیشتر زمین‌های فوتبال، استفاده از چمن مصنوعی بسیار فراگیر شد. البته ویژگی‌هایی مانند نگهداری کم و قابل استفاده بودنش در تمام طول سال نیز در متداول شدن آن بسیار تاثیرگذار بود. زمین‌های چمن مصنوعی سخت تر  از زمین چمن‌های طبیعی هستند و موکتی که چمن‌ها به آن چسبیده شده‌اند غیرقابل نفوذ و شکل‌گیر هستند و به همین دلیل باید کفش‌هایی را انتخاب کرد که نسبت به انواع نرم‌تر طبیعی آن تماس بیشتری با سطح زمین داشته باشند تا بازیکن حین بازی دچار لرزش و عدم تعادل نشود.

فوتبال سالنی

کفش هایی که در این سالن ها استفاده می­شود، تفاوت بارزی با انواع دیگر کفش ها دارند و این است که کف آن کاملا صاف است. زیره آن معمولا از جنس لاستیک است و ممکن است قسمت‌هایی با برجستگی بسیارکم  پلاستیکی نیز داشته باشد.

فوتبال خیابانی

برای بعضی از بازیکنان مهم است که کفش‌های راحتی برای بازی‌ها و مسابقات خیابانی‌شان داشته باشند. این کفش‌ها مانند مدل سالنی، سطح صافی دارند و شیار‌هایی در جهت‌های مختلف روی آن در نظر گرفته شده است تا در هر حالتی بیشترین تماس را با زمین و حفظ تعادل را داشته باشد. عموما از همان کفش های سالنی برای مصارف خیابانی استفاده می شود.

انتخاب کفش بر اساس پست بازیکن

انتخاب کفش فوتبال مناسب بر اساس پست بازیکن

بازیکنانی که در پست مهاجم بازی می‌کنند، کفش‌هایی که دارای ساق هستند برای آن‌ها مناسب‌تر است. این نوع کفش‌ها به دلیل داشتن ساق در حرکات عرضی و همچنین رفت و برگشت‎های مداوم و استارت‎های سریع در زمین فوتبال، از قوزک پای بازیکنان در برابر آسیب‎دیدگی حفاظت می‎کنند. اگر کفش بدون ساق انتخاب کنید ممکن است از ناحیه قوزک پا دچار آسیب‎دیدگی شوید.

اگر در زمین فوتبال یک دریافت کننده یا در خط حمله و یا در خط دفاعی تیم فعالیت می‎کنید و بیشتر از سایر بازیکنان با توپ در ارتباط هستید کفش‎های نیم‎ساق را به شما پیشنهاد می‎کنیم تا در زمین فوتبال راحت‎تر و سریع‎تر عمل کنید و از سرعت عمل شما کاسته نشود. برای بازی در این پست‎ها کفش‎های ساق کوتاه هم مناسب هستند اما استفاده از کفش‎های نیم‎ساق احتمال آسیب‎دیدگی در ناحیه مچ پا را به حداقل می‎رساند. از مزایای کفش‎های ساق کوتاه می‎توان به وزن سبک آنها اشاره کرد که به کمک آنها بازیکنان می‎توانند به راحتی و با سرعت بالا در زمین فعالیت کنند.

هنگام خرید، کفشی را انتخاب کنید که هم پاشنه و هم پنجه پایتان در آن ثابت و راحت قرار بگیرند. اگر این مورد را رعایت نکنید، علاوه بر اینکه بهره‌ی مناسبی از بازی نمی‌برید، ممکن است دچار پیچ خوردگی و حتی آسیب‌های جدی‌تر شوید.

لینک منابع مقاله ی انواع کفش های مناسب فوتبال :

b2n.ir/e08358 tinyurl.com/2p82mdeu
cutt.ly/LIASIcJ yun.ir/a75321

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *