شاید این سوال خیلی از افراد باشد که چرا فوتبال بهترین ورزش است ؟

بدون اغراق و افراط می­توانیم بگوییم که همه جهان درگیر فوتبال و اتفاق بزرگی به نام جام جهانی فوتبال هستند. اتفاقی که هر 4 سال یکبار رقم می­خورد و از سال 1930 شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است.

در فینال جام جهانی 2006 آلمان، بیش از 715 میلیون نفر بازی را تماشا کردند و این رقم در جام‌های جهانی 2010 و 2014 بیشتر شد.

فوتبال قدمت زیادی دارد و شاید بتوان آن را با بسیاری از ورزش های باستانی مقایسه کرد. البته فوتبال امروزی با فوتبالی که قبلا و در گذشته بازی می­کردند بسیار تفاوت دارد.

بعضی از کشور­های جهان به دلیل جغرافیای خاصی که دارند، در یک ورزش خاص شهرت دارند. مانند: رشته های رزمی در جنوب شرق آسیا و اسکی در کشورهای شمال اروپا؛ اما فوتبال مختص به کشور خاصی نیست و در همه نقاط جهان و در همه کشور­ها به ورزش اول تبدیل شده  است.

محبوبیت فوتبال از همان زمین مسطح آغاز شد؛ جایی که همه به دنبال یک توپ و هدف مشترک هستند.

فوتبال جزء پر طرفدار ترین ورزش­های جهان است. در ادامه دلایلی را می­آوریم که می­توانیم این موضوع را ثابت کنیم.

فوتبال توقف ناپذیر و همیشگی است و در تمام شرایط اقلیمی و محیطی برگزار می­شود و مردم را به دنبال خود به ورزشگاه ها می­کشاند. مهم نیست که در افریقا زندگی می کنید یا آسیا، اهل برزیل هستید یا ایران، کشور شما سردسیر است یا گرمسیر، مسلمان هستید یا مسیحی، هوا بارانی است یا برفی، زمستان باشد یا تابستان، فوتبال در همه جای جهان و در تمام طول سال بی وقفه ادامه دارد و روز به روز تعداد طرفداران آن بیشتر می شود.

توقف ناپذیر و همیشگی است

هیچ ورزشی در سراسر جهان همانند فوتبال هواداران پرشور و متعهد ندارد. هواداران بسیاری از ورزش های جهان، مقطعی و دوره ای هستند و تعهد کافی را برای پیگیری تیم دلخواه خود در شرایط سخت ندارند، در حالی که هواداران یک تیم فوتبال، با تیم محبوبشان زندگی می کنند، زیر برف و باران به ورزشگاه می­روند و از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر برای حمایت از تیم محبوبشان در ورزشگاه، سفر می کنند. تعهد تماشگران به تیم های فوتبال مثال­زدنی و بی­بدلیل است.

هواداران پر شور و متعهدی دارد

بسیاری از رشته های ورزشی در جهان دارای لیگ های مشخص و واحدی نیستند و مسابقات آنها منوط به المپیک و تورنمت های جهانی می شود. این در شرایطی است که بیش از 200 کشوری که عضو فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هستند، دارای لیگ های داخلی منظمی می باشند که در طول سال برگزار می گردد. لالیگا (لیگ فوتبال اسپانیا) و پریمر لیگ (لیگ فوتبال انگلیس) از پرطرفدار ترین لیگ های فوتبال دنیا به حساب می آیند.

تورنومنت ها و لیگ های جذابی دارد

از آنجایی که فوتبال هواداران پرشوری دارد، نقل و انتقالات و جابجایی بازیکنان از تیمی به تیم دیگر نیز بسیار جذاب و در برخی موارد تنش زا می باشد. برای مثال انتقال کریستیانو رونالدو در سال 2018 از رئال مادرید  به یوونتوس با واکنش های بسیاری همراه بود و یا خبر جدایی لیونل مسی در تابستان 2020 که به یکی از داغ ترین اخبار در فضای مجازی تبدیل شد از جمله این نمونه هاست.

برگزاری دربی ها و مسابقه بین دو تیم که طرفداران بسیاری دارند نیز از جمله جذابیت های فوتبال است. بزرگترین دربی جهان بین آث میلان و اینتر میلان در ایتالیا و منچستر سیتی و منچستر یونایتد در انگلیس برگزار می گردد و ال کلاسیکو گل بازی های فوتبال جهان که دو بار در سال بین بارسلونا و رئال مادرید در اسپانیا برگزار شده و ده ها میلیون نفر را در پای تلویزیون میخکوب می کند، از جمله پر مخاطب ترین مسابقات فوتبال در دنیا هستند. برگزاری دربی ها و نقل و انتقالات بازیکنان از تیمی به تیم دیگر، با چاشنی کری خوانی هواداران، جلوه ای جذاب وهیجان انگیز به فوتبال می بخشد.

دربی ها و نقل و انتقالات هیجان انگیزی دارد

بسیاری از رشته­های ورزشی انفرادی هستند و در آنها هر تیم از یک بازیکن تشکیل می شود. بسیاری از ورزش های تیمی نظیر بسکتبال، والیبال یا هندبال نیز وجود دارند که در آنها هر تیم از 5 یا 6 بازیکن تشکیل می شود، اما فوتبال ورزشی است که در آن هرتیم 11 بازیکن در زمین دارد و با احتساب بازیکنان تعویضی، 14 بازیکن از هر تیم می توانند در یک مسابقه فوتبال بازی کنند و در مجموع دو تیم می توانند از 28 بازیکن در خلال یک بازی بهره ببرند.

ابعاد زمین فوتبال بر خلاف بسیاری از ورزش ها نظیر والیبال و بسکتبال، بسیار بزرگ و وسیع است و یک استادیوم بزرگ میزبان برگزاری یک مسابقه فوتبال است. به علاوه اینکه فوتبال در 90 دقیقه برگزار می شود و در برخی موارد تا 120 دقیقه نیز ادامه پیدا می کند. این وسیع بودن زمین بازی و بیشتر بودن تعداد بازیکنان می تواند حوادث و اتفاقات زیادی را رقم می­زند که در ورزش های دیگر به دلیل کوچک تر بودن زمین و کم بودن تعداد بازیکنان امکان آن نیست.

بازیکنان زیاد و زمین بزرگی دارد

با وجود اینکه روزانه ده ها مسابقه فوتبال در سراسر جهان برگزار می­شود، محال است که از لحاظ آمار، شکل بازی، نحوه به ثمر رسیدن گل ها و حوادث و اتفاقات رخ داده در زمین، دو مسابقه فوتبال کاملا شبیه هم باشند. در بسیاری از ورزش های جهان اختلاف بین تیم های قدرتمند با تیم های ضعیف بسیار زیاد است و محال است که مثلا تیم بسکتبال ایران با وجود اینکه قهرمان قاره آسیا است، موفق به شکست تیم بسکتبال آمریکا که یکی از قدرت های بسکتبال جهان است شود.

اما در جام جهانی 2018 دیدیم که ایران در یک بازی دلاورانه موفق به متوقف کردن پرتغال قهرمان اروپا و یکی از بهترین تیم های جهان شد و این غیر قابل پیش بینی بودن فوتبال یکی دیگر از دلایل پر طرفدار بودن و محبوبیت آن است.

غیر قابل پیش بینی و شگفت انگیز است

برای ورود به بعضی از رشته­ها شرایط خاصی لازم است؛ همانند رشته بسکتبال که برای ورود به آن باید قد بلندی داشته باشید. برای ورود به رشته دوچرخه سواری یا دو و میدانی استقامت بالایی لازم است و موفقیت در ورزش های رزمی نیازمند آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری بدنی بالایی است. اما فوتبال با همه ورزش ها تفاوت دارد و هر شخصی با هر فیزیک بدنی می تواند در آن موفق شود.

بازیکنانی مانند لیونل مسی، که جثه ریزی با 170 سانتیمتر قد و کریستیانو رونالدو فوتبالیستی با توده عضلانی بالا و قدی حدود 185 سانتیمتر هستند، اما هر دو از ستارگان عصر حاضر فوتبال در جهان هستند و نکته جالب اینجاست که از لحاظ فیزیکی هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. این مساله ثابت می­کند که هر کسی با هر قد و جثه ای می تواند وارد فوتبال شده و در آن به موفقیت برسد.

هر کسی می تواند وارد آن شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *